Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Orlen przedstawił strategię na lata 2025-2035

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Orlen

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Orlen przedstawił strategię na lata 2025-2035
fot. Orlen, mat. pras.
Nieczęsto zdarza się, aby po zmianie władzy politycznej zarządy państwowych koncernów kontynuowały strategie przyjęte przez poprzedników. Nie inaczej stało się w przypadku Orlenu, który ogłosił w dniu 9 stycznia nową strategię. Władze płockiego giganta zapowiadają kontynuację dotychczasowego kierunku transformacji, ale z nowym podejściem do realizacji inwestycji i większą dywidendą.

Ostatnie lata przyniosły całkowitą zmianę oblicza Orlenu, który z koncernu skoncentrowanego na przerobie ropy naftowej oraz sprzedaży hurtowej i detalicznej produktów rafineryjnych i petrochemicznych stał się zdywersyfikowaną pod względem struktury przychodów, a przede wszystkim znacznie większą organizacją. W roku 2020 koncern przejął większościowy pakiet udziałów w gdańskiej Enerdze, zaś dwa lata później doszło do przejęcia poprzez połączenie kolejno z Grupą Lotos oraz Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem. Choć od fuzji minęły dwa pełne lata kalendarzowe, wciąż nie połączono wielu spółek zależnych o podobnym profilu działalności, choć niedawno zapowiedziano przyspieszenie działań w tym zakresie w odniesieniu do segmentu poszukiwawczo-wydobywczego.

Nie powstała także jednolita kultura organizacyjna połączonego koncernu, co zresztą nie dziwi – tego rodzaju przedsięwzięcia zajmują przeważnie wiele lat. Jeszcze przed finalizacją wszystkich fuzji Orlen zapowiedział jednocześnie, że jego strategicznym celem będzie aktywne uczestnictwo w transformacji energetycznej i ewolucja koncernu w kierunku większego znaczenia energetyki. Płocki gigant rozpoczął także realizację dużej inwestycji petrochemicznej Olefiny III, o której od kilku tygodni wiadomo, że nie zostanie zrealizowana w pierwotnie przyjętym kształcie, ponieważ okazała się nierentowna i znacznie bardziej kapitałochłonna niż początkowo zakładano, z ryzykiem dalszego wzrostu kosztów.

Nowe podejście, czy kontynuacja?

Po zmianie władzy w Polsce w grudniu 2023 roku było jasne, że dni Daniela Obajtka, polityka Prawa i Sprawiedliwości i jednocześnie jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci w państwowym biznesie, na stanowisku prezesa zarządu Orlenu są policzone. Początkowo zastąpił go Witold Literacki jako p.o. prezesa zarządu, a następnie Ireneusz Fąfara. Rzadko zdarza się, aby po zmianie władzy w kraju nowe władze kontrolowanych przez Skarb Państwa spółek kontynuowały strategie przyjęte przez swoich poprzedników. Tak też stało się w przypadku Orlenu, który w dniu 9 stycznia przedstawił nową strategię – należy tu podkreślić, że nie jest to aktualizacja dotychczas obowiązującego dokumentu.

Przynajmniej formalnie… Czytając raport bieżący dotyczący nowej strategii, nie sposób nie ulec wrażeniu, że przyjęte na przełomie poprzedniej i obecnej dekady kierunki rozwoju koncernu nie uległy zmianie. Orlen w dalszym ciągu zamierza stawiać na dekarbonizację aktywów i transformację energetyczną, a także przeznaczać bardzo duże środki finansowe na inwestycje. Największa korekta dotyczy jednak właśnie obszaru inwestycji – władze koncernu zapowiadają, że podejście do zarządzania nakładami inwestycyjnymi będzie “zdyscyplinowane”, a zawieranie partnerstw biznesowych z innymi podmiotami umożliwi ograniczenie ryzyka inwestycyjnego.

Nawet 380 mld zł na inwestycje, nowa struktura organizacyjna i operacyjna

W latach 2025-2035 Orlen ma przeznaczyć na inwestycje 350-380 mld zł, przy czym na rozwój przeznaczonych zostanie 132-143 mld zł. Na utrzymanie aktywów operacyjnych koncern zamierza przeznaczyć 77-88 mld zł, zaś na inwestycje kapitałowe (np. przejęcia) i projekty inwestycyjne w ramach partnerstw biznesowych – maksymalnie 85 mld zł. Last but not least, płocki gigant deklaruje wydanie co najmniej 60 mld zł na inwestycje związane z dystrybucją energii elektrycznej i gazu w proporcjach 2:1 – jest to działalność o charakterze regulowanym, co przekłada się na stabilizację strumienia przychodów. Orlen podkreśla jednocześnie, że 270-290 mld zł spośród nakładów inwestycyjnych ogółem stanowić będą wydatki o charakterze “elastycznym”, co umożliwi “aktywne zarządzanie budżetem inwestycyjnym”.

Nowością jest podejście do zarządzania segmentowego. Orlen zamierza wdrożyć nową strukturę organizacyjną i operacyjną, w której wyróżnia segmenty Upstream & Supply (poszukiwania i wydobycie węglowodorów, handel hurtowy ropą naftową i gazem ziemnym, zabezpieczenie dostaw gazu ziemnego do Polski), Downstream (produkcja rafineryjna i petrochemiczna, handel hurtowy produktami rafineryjnymi i petrochemicznymi), Energy (produkcja energii elektrycznej i ciepła, dystrybucja energii elektrycznej i gazu ziemnego, handel hurtowy i detaliczny energią elektryczną) oraz Consumer & Products (sprzedaż detaliczna paliw, energii elektrycznej, ciepła i gazu ziemnego oraz pozostałe usługi dla klientów detalicznych).

Kontynuacja zwrotu w kierunku zielonej energetyki, 5,8 tys. punktów ultraszybkiego ładowania samochodów elektrycznych

W segmencie Upstream & Supply zapowiedziano zwiększenie wydobycia gazu ziemnego z 9,1 mld m3 do 12 mld m3, zwiększenie zakontraktowania dostaw LNG z 4,8 mld m3 zregazyfikowanego gazu ziemnego do 15 mld m3 oraz zbudowanie zdolności do wychwytu, transportu i składowania 4 mln ton CO2 rocznie. Segment Downstream ma w dużo większym stopniu korzystać z odnawialnych źródeł energii – ich udział w koszyku paliw wzrośnie z 8,5% do co najmniej 25%, a w produkcji rafineryjnej docelowo wykorzystywanych będzie 210 tys. ton niskoemisyjnego bądź zielonego wodoru. Orlen stawia także na transformację petrochemii, w której chce zwiększyć moce recyklingowe z 35 tys. ton do 250 tys. ton, uzyskując 10-procentowy udział produktów gospodarki obiegu zamkniętego i opartych o surowce odnawialne w sprzedaży produktów petrochemicznych ogółem.

Największe zmiany czeka jednak segment Energy, który zostanie radykalnie rozbudowany – moc zainstalowana w odnawialnych źródłach energii wzrośnie z 1,3 GW do aż 12,8 GW, przy czym koncern stawia zarówno na inwestycje własne, jak i udział w partnerstwach biznesowych. Moc zainstalowana w elektrowniach i elektrociepłowniach gazowo-parowych wzrośnie z 1,8 GW do 4,3 GW. Planowana jest także budowa magazynów energii elektrycznej o mocy 1,4 GW oraz dwóch małych modułowych reaktorów jądrowych (tzw. SMR-ów) o łącznej mocy 0,6 GW). Koncern odejdzie od węgla kamiennego do 2030 roku w elektroenergetyce oraz do 2035 roku w ciepłownictwie.

W przypadku segmentu Consumer & Products Orlen chce zwiększyć udział na rynku energii elektrycznej dla samochodów elektrycznych z 11% obecnie do 33%, czemu służyć będzie m.in. rozbudowa sieci ultraszybkiego ładowania prądem stałym do 5,8 tys. punktów Koncern liczy także na podwojenie liczby aktywnych użytkowników systemu lojalnościowego VITAY do 10 mln osób. Koncern zadeklarował ponadto ambitne cele związane z redukcją emisji CO2, podtrzymując ambicję osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 roku – spadek w ujęciu absolutnym o 25% do poziomu 12,5 mln ton w segmentach Upstream & Supply i Downstream oraz zredukowanie intensywności emisji CO2 w segmencie Energy o 55% do poziomu 170 kg/MWh.

Przejściowy wzrost zadłużenia, ambitna polityka dywidendowa

Jak polityka koncernu przełoży się na jego finanse, a tym samym zdolność do wypłaty akcjonariuszom dywidendy? Władze Orlenu przyznają, że w najbliższych latach należy liczyć się z przejściowo wyższym wskaźnikiem długu netto do wyniku EBITDA, który będzie wynosił 2,0. Po 2030 roku zacznie on jednak spadać, osiągając w horyzoncie obowiązywania strategii poziom 0,5. W międzyczasie mają pojawić się dodatnie przepływy pieniężne i systematyczny wzrost wyniku EBITDA wg LIFO do poziomu 53-58 mld zł, co oznacza skumulowany wynik rzędu 500-550 mld zł w latach 2025-2035.

Orlen pomimo przejściowego wzrostu zadłużenia podtrzymał sformułowaną przez poprzedni zarząd politykę dywidendową, zakładającą wzrost dywidendy o 0,15 zł na akcję co rok, przy jednoczesnym zwiększeniu dywidendy gwarantowanej za rok 2025 z 4,30 zł do 4,50 zł. Możliwe będzie ponadto zarekomendowanie przez zarząd wypłaty wyższej dywidendy do poziomu 25% przepływów z działalności operacyjnej pomniejszonych o koszty finansowania. Początkowo reakcja rynku kapitałowego na nową strategię Orlenu nie była zbyt entuzjastyczna – akcje spółki w dniu 9 stycznia znalazły się na minusie. Kolejny dzień przyniósł jednak odbicie notowań. Niewykluczone, że inwestorzy spodziewali się bardziej przełomowych informacji, związanych z ograniczeniem nakładów inwestycyjnych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny

Biznes i przemysł

Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny

Roman Czubiński 10 stycznia 2025

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Polityka i prawo

Zobacz również:

Dekarbonizacja transportu kolejowego – nieunikniona, ale w jakim kształcie?

Inżynieria i innowacje

Dekarbonizacja transportu kolejowego – nieunikniona, ale w jakim kształcie?

Mikołaj Kobryński 19 listopada 2024

Powstanie rurociąg wodorowy Belgia – Francja?

Biznes i przemysł

Powstanie rurociąg wodorowy Belgia – Francja?

Mikołaj Kobryński 21 października 2024

Orlen rezygnuje z udziału w projekcie Polaris

Biznes i przemysł

Orlen rezygnuje z udziału w projekcie Polaris

Mikołaj Kobryński 15 października 2024

Pozostałe z wątku:

Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny

Biznes i przemysł

Linia 104: Mniejsza tarcza TBM już na placu budowy koło Męciny

Roman Czubiński 10 stycznia 2025

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Polityka i prawo

Zobacz również:

Dekarbonizacja transportu kolejowego – nieunikniona, ale w jakim kształcie?

Inżynieria i innowacje

Dekarbonizacja transportu kolejowego – nieunikniona, ale w jakim kształcie?

Mikołaj Kobryński 19 listopada 2024

Powstanie rurociąg wodorowy Belgia – Francja?

Biznes i przemysł

Powstanie rurociąg wodorowy Belgia – Francja?

Mikołaj Kobryński 21 października 2024

Orlen rezygnuje z udziału w projekcie Polaris

Biznes i przemysł

Orlen rezygnuje z udziału w projekcie Polaris

Mikołaj Kobryński 15 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5